Slå ihop två manus?!

När jag ligger och ska somna så kommer jag på en briljant idé. Jag har ju två manus som slåss om utrymmet i mitt huvud. Det är en feelgood och en contemporary romance, där huvudpersonerna i båda manusen ligger mig varmt om hjärtat. Det lustiga är att i feelgoodmanuset så saknade jag en antagonist som var just den personen som fanns i romancemanuset. Istället för att skriva två olika manus så kom jag på att jag kanske skulle ta och slå ihop dem och göra de tu till ett?! Är det Valentindagen så är det, hehe.
 
Nu ska jag bara göra om min fina struktur som jag gjorde till feelgoodmanuset och få ihop det på nytt med nya karaktärer och delvis ny handling. Grundhandlingen i feelgoodmanuset kommer vara kvar, då handlingen i romancemanuset är något för svagt att bygga på just nu. Men lite nytt blir det ju då det ramlar in minst en ny person med andra mål än den antagonist jag har just nu.
 
Hurra! Ibland överraskar jag mig själv.
 
Happy Valentine's Day, by the way!
1 Helena Dahlberg:

skriven

Ja vilken bra ide! Ser fram emot att följa hur det går!!

Svar: Tack! Ja, det ska bli spännande att se hur karaktärerna vill samarbeta med mig.
Nina

2 Marie: Mitt skrivliv:

skriven

Att tänka nytt och göra om är både modigt och smart! Inspirerande. Heja!

Svar: Åh, tack! Vi får väl se om ett tag om det är smart eller bara dumt att slå ihop två till ett. 😁
Nina

3 Elisabet Nielsen:

skriven

Det låter onekligen spännande, Nina. Men jag kan inte låta bli att oroa mig litet eftersom det påminner litet om den u-sväng jag gjorde i mitt mastodontmanus när min antagonist knackade mig på axeln och krävde att jag skulle rehabilitera honom (eftersom "det där inte var en rättvisande bild av honom"). Vilket ledde till den i dag ökända "tågurspårningen" mitt i texten.

Det kommer att vara extremt viktigt att du får med dig alla trådar genom förändringarna och omarbetningarna och att alla bitar som mixas och klipps samman hamnar just där de skall vara. I annat fall sitter du med samma slags röra som jag i dag kämpar med att få på rätt köl.

Hur som helst, lycka till!

Svar: Tack, Elisabet. Det behövs med lite glada tillrop. Jag kommer att skriva om det helt och hållet då handlingen kommer förändras en del trots att grunderna är samma, så jag hoppas att jag får ihop det till slut...
Nina

Kommentera här: