Tills något annat tar vid, av Agneta Vorberg

Har läst Agneta Vorbergs debutbok Tills något annat tar vid. En riktig feelgoodpärla som passar att läsa i hängmattan nu på semestern.
 
Handling (kopierad från adlibris.se):

Kristin och Marie lever två helt olika liv i varsin del av landet. Trots att de är systrar har de ingen kontakt med varandra. Gemensamt för dem båda är drömmen om en förändring.

Kristin är advokat och gift med den framgångsrike stjärnadvokaten Johan Adelsten. De bor i centrala Stockholm och har två små döttrar. Kristin liv kantas av lyxiga middagar och glamorösa fester. När hon förväntas bli delägare i advokatbyrån hon arbetar på inser hon att hon egentligen vill göra något helt annat. Något som hennes svärmor med alla medel försöker stoppa. Svärmor Brita är en kvinna som snärjt sig själv i sociala konventioner och överklassens obehagliga boja. Att Kristin vill dreja och inte vara advokat är något som helt övergår Britas förstånd.

Marie är gift med Håkan och bor i ett renoveringsobjekt på landet utanför Göteborg. Hon arbetar som barnskötare men vill skola om sig till ekonom. Motvilligt inser hon att hennes äktenskap knakar rejält i fogarna. Frågan är om hon vill få ordning på förhållandet eller vill lämna Håkan. Dessutom bär hon på en djup sorg och saknad.

Mitt omdöme:
Jag har längtat så mycket efter den här boken, och jag är så glad för Agnetas skull att hon äntligen blivit utgiven. Den här boken är en spännande berättelse om två systrar och deras liv på olika håll i landet. Man känner starkt med dem båda, för de har det inte lätt med krav från olika håll. Deras drömmar känns till en början ouppnåeliga, men allt eftersom förstår man att det kan finnas en chans att de når dem. Jag sträckläste nästan hela boken då jag ville veta hur det går för dem båda. Och det är ett gott betyg! Boken är lättläst och flyter på bra. Mycket av handlingen drivs framåt av dialoger, men eftersom jag själv gillar dialoger så stör det mig inte alls. Tvärtom. 
 
Nu hoppas jag att jag snart får läsa nästa bok av Agneta, för det här gav mersmak. :)
 
Betyg:
4,5/5
1 Agneta:

skriven

Tack snälla du! Vilken jättefin recension. Du gjorde min dag! <3

Svar: Tack själv för läsupplevelsen. <3
Nina

Kommentera här: