Novellen som krånglar

Det är bara några dagar kvar till deadline för Hemmets veckotidnings romance-novelltävling, och jag får inte ordning på min novell. Satt igår och skrev på novellen (jo, nu funkar datorn efter 3 dagars slit med att uppdatera), men jag får verkligen ingen ordning på den. Början är dålig, handlingen driver inte framåt, konflikten är obefintlig. Gaaah! Jag måste skriva om den igen. Vissa delar är bra, men jag har jättesvårt att skriva i novellformat då jag vill få med så mycket mer än vad som skulle rymmas. 12 000 tecken låter mycket, men när jag väl skriver så inser jag hur svårt det är att hålla sig inom de ramarna.
 
Jag ska göra ett försök till innan jag ger upp. Det går inte att krysta fram en novell, då blir den inte bra. Men jag skulle så gärna vilja försöka...
 
Hur går det för er med skrivandet?
 
1 Eva-Lisa:

skriven

Ja, det är verkligen inte kul när man ska krångla med datorn. Tid går åt som man hellre kunnat ägna åt annat.
Jag har lite skrivledigt nu under sommaren :)
Heja med novellen! Det är ett galet svårt format det där, men jag är säker på att du fixar det! :)

Svar: Men eller hur. Hatar när tekniken strular. Det ska liksom bara funka. :D Vad skönt med skrivledigt, men konstigt nog så blir man nog inte helt ledig i alla fall. Åtminstone inte jag. Jag går omkring och funderar och fnular, även om jag är "skrivledig".
Tack för lyckönskningar. De behövs. :)
Nina

2 Elisabet Nielsen:

skriven

Ah, jo, jag vet hur förtvivlat litet 12 000 tecken är. Slurp, sade det, och plötsligt var jag uppe i 13 000 tecken. Utan att huvudpersonerna ens hade hunnit träffats.

Trist med datastrul, speciellt när det saboterar ens skrivtid. Fast jag är nog lika frustrerad över åskväder som förorsakar akuta nödnedstängningar just när man är i sitt allra bästa skrivflow. Har varit flera incidenter nu i sommar.

Svar: Ja, verkligen. jag hade samma problem, men jag var inte uppe i 13000 tecken då de möttes,men snarare 8000 tecken. Så jag fick ändra början och strama upp lite. Nu är jag faktiskt i mål med novellen. :)
Jo, jag läste i din blogg att du haft problem med åska. Usch. Man vill inte gärna ha åsknedslag som slår ut datorn. Hu!
Nina

3 Anna:

skriven

Ja, det är verkligen inte lätt att få till det så kort!

Här skrivs det ingenting, har varit ett alldeles för långt uppehåll nu. Men i morgon kanske, eller efter helgen... :-)

Svar: Haha. Ja, visst är det lätt att tänka "sedan", men det är ju så kul att få skriva! Får nästan abstinens när jag inte kan sätta mig vid datorn.
Nina

Kommentera här: