Namnsdag igår

Igår var det Margareta-dagen. Det är mitt andranamn, och min mormor och mamma hette också varianter på Margareta.

När jag var liten så firades namnsdagen alltid med tårta, och mamma gjorde alltid tårtan själv med jordgubbar från egna landet. Så himla gott. Hon dekorerade också med blad från jordgubbsplantorna runt om så det såg extra festligt ut. Dessa dagar minns jag med värme.

Igår ville jag göra en tårta från min barndom, och när vi ändå har gäster här (det är därför det är lite tyst på bloggen just nu) så passar det bra. Vi hade lite extra middagsgäster också igår, så till efterrätt blev det min goda jordgubbstårta. Den här gången blev det köpesbottnar eftersom det är så varmt så jag hade ingen lust att stå i köket och baka. Fyllning 1 var kok-marsánkräm och fyllning 2 var lättsockrad jordgubbssylt med lite extra mosade färska jordgubbar i. Vispad grädde på topp och massor med färska jordisar. Mumma. Plötsligt hamnade jag 40 år tillbaka i tiden igen...

1 Elisabet Nielsen:

skriven

Namnsdagar firades inte, vad jag kan minnas, med tårta (utom möjligen mammas andranamn, Viktoria, eftersom det inföll dagen efter hennes födelsedag och det ibland råkade finnas litet tårta kvar). Annars firades namnsdagar mestadels med nybakade rimbobullar och likaledes nybakad sockerkaka - speciellt mammas goda tigerkaka.

Svar: Lite tråkigt kan jag tycka att vi inte firar namnsdagar mer än vi gör i Sverige. I Grekland t ex är namnsdagar viktigare än födelsedagar. Bullar och tigerkaka är inte helt fel heller att fora sin namnsdag med. :)
Nina

2 Cecilia:

skriven

Gott med tårta!
jag själv skriver på min andra bok! ;) Det är roligt att skriva. ;)

Svar: Ja visst är det gott med tårta. Alldeles FÖR gott. ;)Vad roligt att du är på din andra redan. Visst är det så himla kul att skriva! :D Älskar det.
Nina

Kommentera här: