Skrivartvivel och skrivarstruktur

Hej på er!
 
Ja, hörrni. Tiden går så snabbt och nu är det snart februari. Jag har ridits av en svår mara sista månaderna. En mara som talat om för mig att jag lika gott kan sluta skriva då det ändå inte kommer bli något resultat av min kamp och mitt slit. Tyvärr har jag alldeles för lätt att lyssna på den där lille djävulen på axeln, och jag har låtit alla mina manus vila på obestämd tid. Jag hade nog inte förväntat mig att jag någonsin skulle ta upp skrivandet igen, SÅ djupt nere var jag i mitt skrivartvivel.
 
Men så ramlade jag bara helt plötsligt över en blogg som jag totalt missat: Pia Lerigons blogg! Jag läste hennes inlägg om den inre resan som protagonisten behöver gå igenom, och framför allt inlägget om struktur där Pia tipsar om en modell med 17 punkter som kan vara till hjälp när man skriver. Alltså, jag blev nästan religiös på kuppen när jag läste detta. Det här var precis det jag behövde för att komma ur min skrivkoma. Jag fattade nu vad mitt manus saknade: en ordentlig struktur där jag tydliggör planen mycket bättre för mig själv så jag lättare kan förstå min huvudkaraktärs mål och hur hon ska nå dit. Så många "aha-upplevelser" och så många pusselbitar som föll på plats av dessa inlägg, och de gjorde att lusten att skriva återvänt. Nu har jag skrivit om början på min "feelgood", och herregud så mycket bättre det blev! Jag blir nästan tårögd av glädje inför allt som lossnat inom mig. Nu ska jag sätta mig och strukturera upp ett synops utifrån hennes 17 punkter så jag vet var jag är på väg. Hurra!
 
Bild tagen av mig. Får ej kopieras utan tillstånd.
1 Annika:

skriven

Så roligt att du hittat tillbaka till skrivlusten! Pia Lerigon är verkligen som ett litet kärnkraftverk, full av skrivtips :)
Snygg bild föresten.

Svar: Tack, ja det känns jättekul att vara tillbaka igen med mina karaktärer. Jag är jätteimponerad över hennes fantastiska skrivtips, de är verkligen som katalysatorer för mig.
Tack, vad gulligt sagt! <3
Nina

2 Marie: Mitt skrivliv:

skriven

Vad roligt att du är tillbaka, var in och kollade häromdagen utifall WP hade glömt uppdatera bloggar jag prenumererar på 🙂

Svackorna ja, det gäller att hitta vägar ur dem och det låter som du gjort det. Härligt!
Jag har ju skrivit i tjugo år och insett att det är en del av mig, vad som än händer kommer jag att skriva. Sedan hoppas jag och siktar självklart på utgivning, men oavsett skriver jag vidare för den är den jag är. Så de där svackorna handlar inte längre om i fall jag ska lägga av eller inte, mer hur jag ska hitta upp på banan igen.

Instämmer med Annika! Att fota månen är svårt! Snyggt!

Svar: Tack, snälla du för gulliga ord. Ja, jag hoppas att jag i alla fall tillfälligt kommit ur skrivsvackan. Jag vet också att skrivandet är en del av mig och att jag förmodligen aldrig kommer sluta skriva, men ibland tar livet över och då tappar jag tron på skrivandet. Nå, bara ställa om siktet igen (för tusende gången) och fortsätta.

Ja, det var inte lätt att få till en bra bild, men det blev snyggt till slut. Kallt var det också. :D Tack!
Nina

3 Elisabet Nielsen:

skriven

Åh, så roligt att du är tillbaka! Inte bara att du är tillbaka här bloggen (det har varit litet tomt utan dig), utan också att du hittat tillbaka till skrivandet och fått en nytändning med ditt skrivprojekt. Lycka till med strukturen!

Svar: Tack, snälla du! Ja, det känns roligt att vara på banan igen. 😊 Hoppas det håller i sig nu ett tag. 😁
Nina

4 Helena Dahlberg:

skriven

Ja vad roligt att höra! Gillar också Pia :) Häftigt att det lyfte! Det är ju charmen med att redigera

Svar: Visst är hon bra?! Ja, det här var precis vad jag behövde. :)
Nina

Kommentera här: