Göra om - göra rätt

Jag har gått och klurat länge på mitt historiska manus. Handlingen har skavt länge då jag inte tycker den passar riktigt i stora drag, vilket känns jättetungt att tänka på. Jag gillar mina karaktärer och vill att de ska vara med som de är, men handlingen känns inte helt okej, trots allt. Nu har jag (tror jag) kommit fram till en lösning, men den lösningen innebär att jag måste skriva om nästan hela manuset förutom början och slutet. Även om jag känner för att dra en säck över huvudet och gråta över insikten att jag måste skriva om, så känner jag lite jävlar-anamma också. Jag inser att om jag ska ha en chans så behöver manuset verkligen fräschas upp och skrivas om. Men det känns helt okej egentligen, för jag vet att det kommer bli så mycket bättre av omskrivningen. Det blir mer nerv, mer spänning mellan min hjältinna och min hjälte på ett sätt som känns mer modernt, även om det utspelar sig på 1790-talet.
 
Det blir nog bra det här.
Foto: jag. 
 
 
Men hörrni, idag är det fredag. Friyay! Vad ska ni hitta på för kul/mysigt ikväll för att fira denna veckans bästa dag?
1 Elisabet Nielsen:

skriven

Det var ett omfattande projekt, Nina. Har du läst Kristina Westlings blogg? Hon har kastat 80% av sin text över bord och hon har skrivit några bra inlägg om det. Själv är jag i en liknande process, där jag skriver en helt ny inledning till mitt manus (så här långt 9 kapitel/150+ sidor) och när jag är klar med den skall jag ploga mig genom resten av texten och se vad jag kan behålla - vad som fortfarande känns relevant och som styr mot rätt slut. Halvvägs genom arbetet skrotade jag nämligen det ursprungliga slutet men tyvärr finns det fortfarande små tecken kvar i texten som pekar åt det hållet. Så du är i gott sällskap.

Lycka till!

Svar: Ja, jag läste Kristinas inlägg. Det lär nog bli något liknande här med innan jag är klar. Hu. Känns konstigt att kasta bort så mycket text, men å andra sidan så kan jag inte sitta och vila på lagrarna utan måste arbeta vidare för att kunna nå mitt mål. Då är det bara att yxa på. Vi kämpar vidare, Elisabet.
Lycka till du med.
Nina

2 Helena Dahlberg:

skriven

Ja, jag känner igen mig väldigt mycket i det du skriver. Inser att min story också behöver en rejäl omgång för att hålla. Men intalar mig att det är enklare att justera storyn lite än att behöva byta karaktärerna. För mig utgår allt mycket från karaktärerna så kan inte se alls hur det skulle kunna funka om någon av dem skulle bytas ut. Det är nästan den responsen jag är mest rädd att få på något manus, att någon av huvudkaraktärerna inte funkar...

Svar: Ja, det är samma här. Jag kan inte tänka mig att byta ut mina karaktärer så då får jag byta ut handlingen istället. När jag lämnade in mitt manus till lektör så fick jag responsen att mina karaktärer höll, jag behövde bara fördjupa dem lite, vilket var tur för jag kan inte tänka mig att göra om dem. Det blir inte samma story utan dem.
Nina

Kommentera här: