Intervjuar mina karaktärer

För att kunna förstå mina nya karaktärer och veta vem de är så behöver jag intervjua dem ordentligt. Dels notera deras yttre, men också familjeförhålllanden, vad de gillar/ogillar, hemligheter, drivkrafter, konflikter och mål osv. Det är faktiskt riktigt roligt att ta reda på vilka de är innan jag startar med själva skrivandet. Jag är egentligen så sugen på att sätta igång och knattra på tangenterna och se vad som kommer hända mellan mina karaktärer, men om det ska bli lättare för mig att skriva sedan så måste jag ta itu med planeringen först. Intervjua karaktärerna, strukturera upp handlingen, göra en stamtavla osv.
 
Vad tycker ni är viktigt att ta reda på när ni "intervjuar" era karaktärer? 
1 Eva-Lisa:

skriven

Det här är verkligen intressant! Jag tycker det är mest spännande att ta reda på deras uppväxter och vilka erfarenheter de har i bagaget. Samt deras intressen förstås :)

Svar: Visst är det spännande?! Ja, deras uppväxter och erfarenheter är viktigt att ha med så man förstår deras handlande i storyn. :)
Nina

2 Helena Dahlberg:

skriven

Spännande, jag är inte så erfaren så nu till mitt andra romanmanus satte jag bara upp de viktigaste parametrarna och fyller på listan allteftersom det utvecklas medan jag skriver. Var ett tag sedan jag hade dokumenten uppe nu men tror det var kosthållning, intressen, familj, umgänge, mål, drivkraft, hemlighet, utseende, jobb, uttryck/favoritord, boende och så en övrigt där jag lägger in om det är nåt speciellt utmärkande.

Svar: Precis, det bästa är ju om det är ett levande dokument som kan fyllas på allt eftersom man kommer på nya saker som är viktiga att komma ihåg. :) Just det, favoritord/uttryck och kosthållning ska jag lägga till i min lista. Tack!
Nina

Kommentera här: