Begravning

För en vecka sedan begravde jag min lilla mormor. Mormor som blev hela 99 år gammal. I februari skulle hon ha fyllt 100 och fått ett telegram från kungen. Nu blev det inte så. Hennes långa liv avslutades för en månad sedan och nu är hon återförenad med sin man och två av sina döttrar (varav en är min mamma) någonstans som vi inte känner till. Jag väljer att tro på det, så att den tanken ger min tröst. Jag är inte troende, inte egentligen, men jag tror att det finns något som vi inte vet om. En annan värld, en annan dimension där vi lever vidare. Kanske är det bara ett spratt som min hjärna utsätter mig för, så jag kan hantera de förluster jag haft, men samtidigt så kan vi inte veta heller. Det finns ju ingen som kan berätta om eftervärlden, om den finns eller ej, så det får vara upp till var och en att tro det den vill. Just nu tror jag i alla fall att det finns en värld där mamma och mormor nu sitter och pratar goja varvat med hätska diskussioner om politik. Jag tror att de båda nu funnit ro, men att de vakar över oss efterlevande.
 
Så går mina tankar i alla fall. 
 
Sov gott mormor.

Kommentera här: