Glashjärta av Anneli Stålberg

 
Jag har läst Anneli Stålbergs bok Glashjärta. Den har gripit tag i mig på ett sätt som många böcker inte gjort tidigare. Jag var också ett mobbat barn i skolan så jag grät massor när jag läste den, för är det något som Anneli kan så är det att skriva så det berör. Berör djupt.
 
Handling (kopierad från adlibris.se):
Vid sju års ålder förändras Ninas liv för alltid då hon hamnar innanför en ytterdörr i en hall genomsyrad av ångest och djävulskt maktmissbruk, utan någon som fångar upp henne på andra sidan. Hjälplös och övergiven i den allra mörkaste av världar tar hopplösheten vid. Hennes liv blir en charad, ett låtsasliv, tills hon inte längre förmår låtsas längre och smärtan blir hennes trogne följeslagare. Till slut måste hon bestämma sig för om hon vill fortsätta leva eller om den enda utvägen är att dö. Hon kämpar en hård och ojämn kamp mellan de båda alternativen. Finns det ett liv bortom smärtan och hur ska hon i så fall finna det?Glashjärta är en berättelse om vanmakt och livets allra mörkaste sida, men också om kärlek, styrka och hopp.
 
Mitt omdöme:
Det här är en jättestark bok, och det har tagit mig lång tid att kunna sätta mig ner och skriva en recension. Jag grät mig igenom boken, både för att det rörde upp känslor i mig från min egen barndom, men också för att huvudkaraktärens liv verkligen gick genom orden rakt in i mitt hjärta. Nu ska man inte tro att det är en alltigenom tragisk bok, utan som det står ovan så ryms öven kärlek och framtidshopp i den.
 
Nu vill jag läsa mer av Anneli, så hoppas verkligen att jag får det!
 
Så, vill ni ha en sommarläsning som rör om, välj Glashjärta! Glöm inte en packe näsdukar till boken! De kan behövas...
 
Betyg:
5 av 5!
 
1 Anneli:

skriven

Tack underbara Nina! Jag är så glad att min berättelse berör och rör om. Men ännu gladare att den skapar en känsla av hopp. Kram! <3

Svar: Tack själv för läsupplevelsen, Anneli! Nu hoppas vi på nästa bok. <3
Kram
Nina

Kommentera här: