Skrivarkurser?

Även om jag tycker att det är otroligt roligt att skriva, så kan jag (motvilligt) erkänna att jag behöver lära mig mer om skrivandets ädla konst för att ha en större chans att nå mitt mål. Jag sitter och kollar runt på lite olika skrivarkurser, men ser att många av dem är antingen på heltid/dagtid eller så kostar de makalöst mycket pengar. Men jag har hittat några kurser som verkar lite spännande, bland annat Kim M Kimselius nätbaserade kurs, vilket känns som något som passar mig. 

Vet ni om någon kurs som är bra? Någon som ni gått och kan rekommendera, eller en kurs som ni känner någons fasters kusins bryllings katt som gått och som de tyckte var bra. Bomba mig med förslag.

 
Idag var jag ute på en lång promenad på lunchen, och det var så otroligt skönt att få lämna kontoret och bara få andas frisk luft och njuta av höstens prakt. 
1 Marie: Mitt skrivliv:

skriven

Jag har inte gått någon skrivkurs, bara journalistutbildningen så om språket har jag, men när det gäller gestaltning, perspektiv osv har jag varit novis.
Jag fann inte någon kurs som passade mig, så jag har läst, lyssnat och pratat med kunnigt folk och på så vis förkovrat mig. Och övat, fått feedback från mer kunniga, och övat mer.
För min del har det varit bra. Huvudsaken tror jag är att man vet vad man vill ha ut av kursen och att programmet/nivån stämmer överens med det.
Skapande svenska vid Umeå universitet ska vara bra har jag hört, Jeanette Niemis (Kreationslotsen) resor till Italien (om hon fortfarande arrangerar dem) och Bob Hanssons resor till Frankrike också. För den som vill ha lite skön semester samtidigt. Hoppas du hittar din kurs! Trevlig helg!

Svar: Tack för tips, jag ska ta och kolla in dessa och se om de har några bra kurser. =)
Nina

2 Elisabet Nielsen:

skriven

Jag gick flera terminer av Skrivarakademin Författarskola på Folkuniversitetet i Stockholm och de var otroligt utvecklande och lärorika. Jag gick kvällskurser (några gånger dagtid/helger) med ett kurstillfälle varannan vecka och skrivtid och inlämningstid däremellan.

Jag gick samtliga terminer för Erik Grundström, som jag varmt kan rekommendera eftersom han särskilt vinnlade sig om att mejsla fram vars och ens speciella, individuella berättarröst.

Nu har man gjort om kurserna en del sedan dess, det här var 2003 - 2010, och de här kurserna kostar en hel del. Men om du är beredd att investera i att utveckla ditt skrivande kan jag inte rekommendera Erik Grundström nog. Suverän lärare, leta efter en kurs han leder.

Visserligen lade jag ned projektet jag huvudsakligen jobbade med under de åren. Jag försökte mig då på att skriva fantasy, och det blev väl med tiden mer av världsbyggande än egentligen sammanhängande, skriven text.

Men som läroår och läroprojekt betraktar jag det ändå som en ovärderlig investering. Jag fann min röst. Jag lärde mig modifiera min röst i olika skrivprojekt och stävja min tendens att komma med utvikningar i utvikningarna i utvikningarna (OK, patienten är inte helt botad från detta men mycket bättre, tackar som frågar) och inte dränka mina stackars läsare i en överflödande detaljrikedom.

Och vad jag lärde mig där har hjälpt mig att hantera såväl upp- som nedgångar i mina skrivprojekt genom åren.

Svar: Tack Elisabet. Det låter som det var en väldigt givande kurs med tanke på att du hittat din röst! Ska kolla upp den också. =)
Nina

3 Åsa:

skriven

Kul att du blogar igen!
Jag har aldrig gått på skrivkurs så några tips kan du inte få av mig:)

Svar: Ja, nu är jag tillbaka i "etern" igen. Nej, du verkar ju klara dig bra utan skrivkurs. :D
Nina

4 Helena Dahlberg:

skriven

Hejhej, jag gick en distanskurs i somras som var bra om man ville jobba med ett konkret manus. Det var dock inga lektioner/teoripass att tala om. Några korthuggna och basic dokument bara. Framförallt fick man ett nätverk med skrivkompisar som man kan fortsätta bolla/utbyta respons med. Detta var under sommaren, författarskolan distans på folkuniversitetet med Erik Grundström. Tror dock att det är betydligt bättre med en kurs där man ses IRL om man har möjlighet till det. Exempelvis en kvällskurs.

Svar: Ok, ja du kanske har rätt i att det kan vara bra med en kurs där man ses IRL. Jag har varit väldigt inriktad på distanskurser för att kunna anpassa studierna efter mitt liv och inte tvärtom, men jag kanske får tänka om. Tack för tipset.
Nina

5 Kati:

skriven

Har du funderat på en distanskurs? Jag anmälde mig till en kurs där man fick arbeta med ett eget projekt och där ingick även feedback från de andra deltagarna samt läraren, något sådant kanske skulle passa? De är ju oftast på tex folkhögskola eller komvux så inte så dyra heller, om de kostar något alls. :) Jag kom tyvärr inte in, var andra reserv men det var tydligen inga avhopp så det blev inget :) Men vem vet, kanske försöker igen framöver :)

Svar: Ja, det kanske vore något! Ska kolla in det. :) Hoppas du kommer in också om du söker igen.
Nina

Kommentera här: