NaNoWriMo?

 
Snart är der dags för NaNoWriMo igen. Den första november startar det, möjligheten att skriva ett mannus på en månad. Jag har aldrig deltagit, då det alltid har legat helt i fel tid för mig. November är generellt sett en månad där mycket händer, och jag har sällan tid att kunna sitta och skriva ca 1600 ord per dag. Varje dag i en månads tid. Nä. Tyvärr. 
 
Jag kör mitt eget NiNoWriCen (Ninas Novel Writing Century), för det är väl den estimerade tiden för mig att bli klar med mitt manus...
 
Någon av er som deltagit i NaNoWriMo? Hur gick det, klarade ni av det? Någon som ska vara med i år?
 
1 Elisabet Nielsen:

skriven

Nej, jag har aldrig varit med. Tror inte jag kommer att göra det heller.

Dels har jag noll koll på skrivna ord, jag räknar mest med hur många sidor manuset/kapitlet/texten i fråga har vuxit under en skrivdag. Har några få gånger nått upp i 10 sidor under under en riktigt, riktigt bra skriv dag och man kommit i ett ordentligt skrivflow. Någon enstaka gång ännu några sidor innan det skrivflowet ebbat ut.

Och dels är min skrivtakt för ojämn. Det finns de där dagarna med skrivflow. Och sedan finns det det där andra dagarna, när man är inne och petar och petar i texten men när man stänger ned datorn får vara tacksam för det där stycket man lyckades skriva. Eller, ännu värre, för det där stycket man lyckades skriva om. Eller den där meningen man i alla fall lyckades få till.

Och sedan finns det de där dagarna när man bara sitter och glor på skärmen och absolut ingenting händer eftersom processen i hjärnan ännu inte är färdig.

Så, nej, jag tror inte NaNoWriMo skulle funka för mig. Så jag kör nog någonting i stil med ditt NiNoWriCen (ElNoWriCen, alltså), enligt tesen DeFåTaTidBaDeBlBraTiSl (Det Får Ta Tid Bara Det Blir Bra Till Slut)

Svar: Jag har lite samma "problem" som du, jag är också väldigt ojämn i skrivandet. Därför får jag inte till det med NaNoWriMo. Gillar din tes och skriver under på den! 😃
Nina

2 Anonym:

skriven

Haha, låter bättre! Nej jag tycker också det känns alldeles för stressigt det där. Skulle inte passa mig alls att jobba så... Ha en fin fredag nu!

Svar: Eller hur. Jag kan inte producera text under stress (säger jag som skrivit akademiska uppsatser), utan jag vill gärna få njuta under tiden jag skriver.
Ha en härlig fredag du med! 😊
Nina

3 Annika:

skriven

Nej, har aldrig varit med, håller med om att november inte är en bra månad för att skriva varje dag, oftast mycket att göra både på jobbet och hemma. Skrev 50 t ord en gång i maj månad, och det var jättekul! Men funkar bara om man har gott om tid över :)

Svar: Oj, det var verkligen bra gjort. Precis, man får väl ha en egen "NaNoWriMo" någon annan månad istället. :)
Nina

Kommentera här: