Saturday

Hoppas ni haft en härlig lördag! Det har jag. Trots att jag suttit nästan hela dagen med uppsatsen (och dessvärre inte kommit så långt som jag hade hoppats). Totalt nu 5 184 ord av ca 15 000, vilket innebär att jag skrivit 1/3! Alltid något. Men jag har 2/3 kvar och mindre än 2 månader att skriva på... Stressen börjar göra sig påmind.
Visst är det fint med "videkissar"?! Tycker de är så himla våriga och jag kan inte låta bli att klappa dem lite då de är så mjuka och go'a. Är det bara jag som är så knäpp att jag klappar videkissar? 
 
Satt ute i solen och njöööööt av tystnaden. Maken och sonen hade åkt till stan för att besöka riksdagen då de hade öppet hus. Sonen tyckte det var jätteskoj. Han satt på statsministerns plats i riksdagen, och fick testa att trycka på omröstningsknapparna. Han fick också träffa talmannen och testa att slå klubban. Han var väldigt nöjd med dagen.
 
En sol-katt som njuter av att ligga utomhus.
 
Efter pluggandet drog jag snabeldraken ett varv i huset och gjorde fint här innan maken, sonen och en kompis kom hem. Då blev det grillning och rödvin innan det nu är godis och Netflix.
1 Elisabet Nielsen:

skriven

Hoppas det går bra med uppsatsen. Skall jag bekänna en sak? Jag har en motsvarande svaghet för för färska granskott som om bara några månader kommer att pryda granarna som en ljusgrön frans. Så lena och härliga att röra och dra i - tills de en dag plötsligt blivit stela, styva, stickande barr. Säsongen är kort!

Svar: Hihi, jag brukar också känna på granskotten. De är verkligen härliga. Minns att mamma brukade berätta att de åt granskott som godis när hon var barn.
Nina

2 Annika:

skriven

Heja heja! En tredjedel av uppsatsen är inte fy skam!
Apropå granskott; en bekant använder sådana i matlagning, lägger in antingen ensamma eller tillsammans med typ kantareller. Skitgott serverat på rätt sätt :-)

Svar: Jamen jag såg någonstans om granskott i maten! Vad spännande! :) Undrar om man ska våga sig på det. ;D
Nina

3 Elisabet Nielsen:

skriven

Det låter gott med granskott i matlagning, även om jag aldrig smakat det. Bland Egna texter på min hemsida finns några dikter (definitivt inte mitt rätta element men ibland hoppar orden på en och kräver att få bli skrivna, oavsett ens förmåga att hantera formatet) men just den här handlar om vårens granskott så jag tänkte den kunde vara rolig att läsa i sammanhanget.

http://elisabetnielsen.blogspot.se/2014/07/vargron-frans.html

Senare försökte jag, som ett experiment, göra om dikten till ett slags lyrisk prosa. Jag vet just inte om det blev så mycket bättre.

http://elisabetnielsen.blogspot.se/2014/07/fran-poesi-till-prosa-ett-experiment.html

Svar: Nämen åh! Vad spännande med dikter. Jag skrev en del dikter som ung, men mest för att "skriva av mig" olika känslor och händelser i tonåren. Detta var innan jag kommit på att skriva prosa. Tyckte verkligen om din "Vårgrön frans", den var mer stämningsfull och kraftfull än prosan om jag får säga vad jag tycker (även om prosan var fin den med)... :)
Nina

Kommentera här: