Bokkiosk/minibibliotek

Idag lämnade vi av dottern på Arlanda då hon ska vara en vecka i norr med sin farmor och farfar. Efter avlämningen (hatar att lämna av barnen någonstans) så åkte maken, sonen och jag till Sigtuna. Det är så himla mysigt där och vi brukar åka dit minst en gång/år. Gärna fler. Vi fikade på Tant Brun (ett café med gamla anor) och när vi var klara så kom ett åskväder rullande mot oss. Vi gick tillbaka mot bilen för att åka hem, och så stannade vi till vid denna lilla bokkiosk. Helt underbart! Man har gjort om en gammal telefonkiosk till ett minibibliotek istället. Jag vet att jag läste om det en gång för länge sedan i Katarina Bivalds blogg att det här är jättepopulärt i USA, och sedan dess har jag funderat på om det går att göra i Sverige. Så föll det i glömska ända tills idag.

Jag hittade i alla fall en bok som jag gärna ville ha, Emelie Schepps första bok. Jag har inte läst något av henne tidigare, men är lite nyfiken då det tydligen går ganska bra för henne. Så den boken följde med mig hem. Tyvärr hade vi ingen bok att lämna tillbaka men nästa gång tar vi med oss några böcker och ställer dit.

Har ni sett sådana här bokkiosker/minibibliotek någonstans i Sverige? Var finns de i så fall? Jag tycker det här är en lysande idé och skulle gärna vilja göra ett litet minibibliotek här i området. Undrar om man får det? Krävs det något tillstånd? Klurar vidare på den.

1 Katarina:

skriven

Nej, vad fint!! :) det var ju jättegulligt! så mysigt inrett. Det passar nog bäst med den sortens gamla telefonhytter, de senaste med glasrutor passar nog inte lika bra, men visst vore det kul med bokkiosker lite här och där på stan :) Tveksam till om det ens finns några av den här sorten kvar i Stockholm...?

Svar: Jamen visst är den fin?! Jag blev alldeles lycklig när jag såg den. Det vore väl helt underbart om man kunde förvandla gamla telefonkiosker till bokkiosker istället. Jag tror inte heller att de finns någon sådan kvar i Sthlm. Trist.
Nina

Kommentera här: