1633 ord skrivna igår

Jag är inte helt klar med outlinen ännu, men jag var bara tvungen att sätta igång och skriva min berättelse. 1633 ord blev det och det blev två korta kapitel. Det känns toppen att ha startat, och jag kommer på mig själv i alla möjliga (och omöjliga) situationer att fundera på handlingen.
 
Idag blir det till att röja färdigt i kontoret inför fotografering av huset om en vecka. Men först: kaffe och lite skrivtid.
1 Elisabet Nielsen:

skriven

Härligt, Nina!

Omöjliga situationer är ofta som klåda mellan skulderbladen (den där fläcken man inte når att klia själv) - för tänk om det är just de situationerna (de scenerna) som lyfter hela texten?

Fast lika ofta - kanske ännu oftare - är de frestande fällor som leder till att man målar in sig i ett hörn och måste skriva om en månads arbete eller mer.

Svar: Ja, det är svårt det där med scenerna. Vissa är bara helt klockrena och andra vet man inte vad man ska göra med. Ibland blir de kvar och ibland kommer man på i efterhand att de borde varit med. Då är det drygt att komma på att man måste skriva om för att få med den. Men det är ju det här som är charmen med att skriva (försöker jag intala mig själv).
Nina

2 Katarina:

skriven

Härligt, den där känslan när man precis börjar och lever och andas sin berättelse och tänker på den hela tiden:) Lycka till!

Svar: Ja, den är ju helt underbar! Tack. :)
Nina

3 Elisabet Nielsen:

skriven

Om du är osäker på om någonting (en scen, en person, ett kapitel) skall tas bort eller vara kvar har jag ett tips jag ofta använder mig av.

Spara originaldokumentet. Spara det sedan i en version med dagens datum. Stäng kopian och öppna originaltexten igen och fortsätt som du planerat - ta bot, skriv om, redigera, stuva om. Om du inte är nöjd med resultatet kan du klippa och klistra in det du vill behålla i originalet från kopian - utan att förlora de ändringar du faktiskt är nöjd med.

Svar: Tack för tipset. Jag brukar klippa ut vissa delar som jag är tveksam på i ett eget dokument som jag sparar tills jag vet om jag ska ha kvar det eller inte. :)
Nina

4 Cecilia:

skriven

Bra jobbat!
Själv vill jag alltid gå in och redigera under tiden som råmanuset skrivs. Men tillåter mig aldrig att göra det. ;)

Kram

Svar: Usch ja, det är min svaghet också. Jag går tillbaka och ändrar så mycket så jag knappt kommer vidare. ;)Kram
Nina

Kommentera här: