Dagens skrivpass består av...

...historisk litteratur.
Jag skriver min C-uppsats i historia nu, och den handlar om skolhygienen runt sekelskiftet 1800-1900. Jätteintressant att läsa böcker skrivna för över hundra år sedan, och att få hålla i dem och lukta på dem. Det luktar speciellt av gamla böcker. Har ni luktat på en gammal bok någon gång? Jag älskar att sniffa på nya böcker, men gamla böcker luktar något alldeles speciellt.
 
Nöjesskrivandet får vänta ett tag till. Jag har 2 månader till deadline för uppsatsen, och jag har inte kommit särskilt långt...! Dags att kavla upp ärmarna och jobba.
1 Marie: Mitt skrivliv:

skriven

Det är något alldeles särskilt med gamla böcker, i vissa står det rent tokiga saker också - men de var väl vettiga på den tiden.
Lite tråkigt att du inte hinner med nöjesskrivandet, som tur är finns det kvar, så brukar jag tänka när annat pockar på.

Svar: Ja, det är ju det som är så spännande att utläsa deras människosyn på den tiden. Tragiskt kan det också vara ibland, men oftast spännande då det handlar om en svunnen tid.
Men visst är det så. Manuset ligger ju kvar i datorn, så jag får ta itu med det när det här skrivandet är klart. :)
Nina

2 Elisabet Nielsen:

skriven

Det bästa med manus är ju att de faktiskt mår bra av att vila. De ligger där som en deg under en bakduk och gonar sig och jäser tills man är redo att ta tag i dem dem igen.

Svar: Det är ju en himla tur det att de "jäser till sig". Hoppas bara manuset inte är överjäst när det är dags att knåda till det om ca 2 månader, men det tror jag inte. :)
Nina

Kommentera här: