Det här med negativa recensioner

Jag läste både i Annika Estassys blogg och hennes inlägg i gruppen "Författare på facebook" där hon skrev om en recensent som totalsågade hennes senaste bok och kallade den "en pinsam soppa". Det fick mig att tänka på hur jag skulle känna inför negativa recensioner den dagen jag blir utgiven (märk väl att jag skriver när jag blir utgiven, inte om. Jag ger mig aldrig!). Jag är en människa som har lätt att ta åt mig av negativa kommentarer, och det är pga att jag varit mobbad i princip hela min skoltid. Jag vet att alla kommer inte gilla boken, det vore ju konstigt om det vore så. Det är ju bara att gå till sig själv, jag gillar ju inte heller alla böcker jag läser! Men jag måste lära mig hantera det och inse att det är inte mig som författare som recensenten sågar, utan det är boken i sig. Det är en stor skillnad. Sedan är det ju förstås så att boken är ju sprungen ur min fantasi, och då kan man tänka att en elak recension är en sågning av min fantasi, fast det vore ju dumt att tänka så. Men som de skriver i tråden på facebook så är all uppmärksamhet bra uppmärksamhet. Så får man försöka se det, och att det dessutom hör till "jobbet" som författare att bli sågad. Vi kan också tänka så här; i alla jobb gör vi väl något som folk inte gillar? Jag som lärare får ibland sura kommentarer från elever som inte är nöjda med sina betyg, och i utvärderingar så händer det att jag får negativa kommentarer (i regel från de som är missnöjda med sina betyg och därmed sågar mig som lärare), men inte gräver jag ner mig för det? Visst kan kommentarerna svida, men i regel skakar jag av mig dem ganska fort då jag vet att jag gör rätt (enligt skolverkets betygskriterier). Jag tror att jag helt enkelt får lära mig att applicera samma tänk när jag väl är utgiven. Jag vet att jag skrivit en bra bok och jag känner mig nöjd med den, då får jag försöka låta recensionen svida en stund och sedan skaka av mig den. Förhoppningsvis får jag fler bra recensioner än negativa (fast säker kan man ju inte vara, haha).
 
Nåja, än är jag inte där, men lika bra att börja förbereda tanken på vad som komma skall. Om man vet med sig att man inte kan hantera negativ kritik, då ska man nog fundera på om man ska ge ut sin bok överhuvudtaget.

Kommentera här: