Dagen före midsommar

Idag blev katten äntligen frisläppt efter nästan 3 veckor inomhus. Oj, vad han gick runt och nosade i ett par minuter innan han hittade grannkatten och jagade den. Haha. Sedan klev han i en oljefläck (motorolja) någonstans och kom in med en kolsvart tass. Jahapp, bara att försöka tvätta rent. Det gick ju sådär med en sprattlande katt och olja sitter ju som berget. Fick bort en del med diskmedel, men det mesta var kvar. Nu har han själv tagit hand om det mesta, men tassen är lite grå ännu. Håhåjaja. Alltid nåt med den där kissen.

Imorgon är midsommarafton och vi ska tillbringa den i bil. Min bästa kompis som bor i Skåne fyller 50 och ska ha kalas på lördag. Då passar vi på att åka imorgon och så ska vi ha med en annan kompis som ska åka med oss till Malmö där hennes syskon bor, så vi ska "skjutsa" henne dit när vi ändå bilar ner till Skåne. Så vi kommer att ha ett väldigt lugnt firande i år, och faktiskt gör det mig ingenting. Midsommar är den helg som jag bryr mig minst om. Lite god mat och gärna med vänner - javisst, men inte mer än så. Att hoppa runt en midsommarstång är inget för mig! Tur att barnen är så stora att de heller inte bryr sig om det. Att bara ta det lugnt och njuta - det är mer min melodi. 
 
Så nu blir det tyvärr några dagars skrivpaus, och det kanske är bra så jag får klura lite på min novell och mitt manus.
 
Hur ska ni fira midsommar? Brukar ni göra något speciellt?
1 Eva-Lisa:

skriven

Vilken fin katt!
Maken brukar säga att midsommar är amatörernas afton och kanske är det så :) Vi kommer bara att vara hemma och ta det lugnt med ett och annat vinglas.
Hoppas du får en glad midsommar också, oavsett hur du spenderar den. Att åka bort är alltid skoj. Önskar nästan att vi med kunnat göra det, men det är för mycket jobb med huset just nu :)

Svar: Haha. Amatörernas afton. Den var klockren. 😂

Det låter som en jätteskön midsommar att få ta det lugnt med lite vin. Hoppas vädret blir bra så ni kan vara ute. 😊
Nina

2 Marie:

skriven

Vissa husdjur har en tendens att hamna i trubbel, min hund (som tyvärr inte finns längre) hatade sin tratt men hade den ändå med jämna mellanrum ändå, pinnar i ögonen eller operationer, det var som om hon inte förstod sambandet mellan galenskap och tratt. ;)

Det kan vara bra att få paus från skrivandet tycker jag, för mig funkar också att resa bort. Är jag hemma ligger datorn i lådan och tycker synd om sig själv. Jag borde...

Vi firar traditionsenligt med grannarna, skärgårdsbuffé och historier från förr. Tycker det låter skönt att bara vara hemma och ta det lugnt som Eva-Lisa, men att slå klackarna i taket på en 50-årsfest låter också trevligt.
Ha så roligt i morgon!

Svar: Ja, visst är det märkligt. Tycker att de borde lära sig någon gång i alla fall. 😉😂

Visst är det skönt att koppla från manuset ett tag. Grejen är att jag har haft lite FÖR lång skrivpaus så jag var så taggad att skriva. Nåja, det är ju bra med en paus också. 😃

Det låter som en toppenskön midsommar tycker jag. Hoppas du får det härligt! Tack, jag hoppas också att det blir trevligt! 😊
Nina

3 Elisabet Nielsen:

skriven

Det blir en lugn midsommar hemma medan jag petar i den forna novellen (jag har skrivit en helt sanslös in flagrante delicto-scen den här veckan och jag har sällan haft så galet roligt medan jag skriver). Nu petar jag mest i texten, trimmar, finslipar, justerar, etc. Parallellt med att jag skriver på ett par nya inlägg till bloggen, som blivit sorgligt försummad den här veckan.

När det gäller olja är mitt tips att pröva en ekologisk balsam (vet inte om en konventionell balsam funkar lika bra) nästa gång. Jag kör med ekologisk hårvård och sätter ibland olivoljeinpackningar för att få mer glans och volym i håret och bästa sättet att få bort oljan efteråt är två schamponeringar med balsam, följt av en schamponering med schampo eftersom balsam (ekologisk i alla fall) löser olja bättre än schampo. Enligt tesen att fett löser fett.

Svar: Åh vad härligt det låter med att få en så härlig skrivperiod med underbara scener.

Jag vet inte om det funkar med balsam på motorolja, men det kanske det gör? Får testa det nästa gång. Tack för tipset.
Nina

Kommentera här: