Vissa dagar...

En del dagar längtar jag bara ihjäl mig efter Spanien. Mina föräldrar hade ett litet radhus i södra Spanien från det jag var 13 år. Vi var där hela somrarna (mamma var lärare) och hela julloven. Så det blev 10 veckor (långt sommarlov) + 2-3 v jullov. Spanien blev nästan mitt andra hem kändes det som, och där levde vi upp allihop. Byn vi hade huset i ligger ca 3 mil väster om Marbella, och den heter Manilva. Då var det en liten sömnig by där ingen talade något annat än spanska, vilket gjorde att vi lärde oss spanska väldigt snabbt. Som kuriosa kan jag nämna att när jag började läsa spanska på gymnasiet så sade min lärare att jag hade en typisk andalusisk dialekt på mitt uttal. 
 
Jag har så många minnen därifrån som jag bevarar i hjärtat, och än idag vrider det om i mellangärdet och jag blir alldeles tårögd när jag hör flamencomusik, äter churros con chocolate, känner doften av jasmin en ljum sommarkväll (vi hade en stor jasminbuske i trädgården) eller bara blir påmind om mina år i Spanien på något sätt. En doft, en smak, ett ord, en låt...
 
Idag var en sådan dag. Jag har suttit och googlat bilder från byn och en och annan tår har fallit när jag ser bilderna och minns allt underbart jag upplevt där. Så priviligierade vi var. Men så försakade vi mycket hemma för att få ha den här lyxen. Trots allt upplevde jag det ändå inte att jag och min syster missade så mycket om jag ska vara ärlig. Det var nog trots allt föräldrarna som försakade mest för att vi skulle få den här möjligheten. 
Bilden lånad från google. En vy över området där vi hade huset. Vårt hus syns inte, det ligger längst ner. Synd att man inte kan se den fantastiska vyn över bergen som ligger precis rakt fram, Det var så härligt att sitta på terrassen och följa skuggornas skiftningar på berget från morgon till kväll. Magiskt.
 
Alla mina bilder från Spanien ligger undanstoppade i en låda någonstans, så jag får väl försöka rota fram dem vid tillfälle när vi flyttat. Nu ligger de väl gömda och bortstuvade så de kommer inte fram mer innan december då flyttlasset går. Håhåjaja.
 
Nu ska jag drömma om mitt älskade Spanien. Buenas noches.
1 Anonym:

skriven

Å jag älskar nostalgitrippar, låter fantastiskt! För första gången ska vi faktiskt till Spanien, i närheten av Malaga, och fira nyår i en kompis föräldrars hus där som de just köpt. Kan du inte berätta lite om hur det är där i december/januari? Vore superkul att höra!

Svar: Å men Gud vad avundsjuk jag blir på dig som ska till Spanien. Vill också...
Dec/jan kan vara lite vanskligt i vädret. Vissa dagar kan man ligga och sola då det är 20+ i skuggan, medan det oftast är lite regnigare och runt 15-20 grader. Något år har jag badat i poolen på julen, men havet är för kallt. Ta med varma tröjor och sockar, för husen är inte så isolerade som våra så det kan bli lite kyligt på golven t ex. Så ta med kläder för en svensk sommar och packa med en bikini också. Det KAN bli soligt och varmt också. :) Hoppas du får det underbart där. Spanjorerna vet hur man partajar, så det brukar vara livat på gatorna till sent på natten eller snarare tidigt på morgonen. ;) Så nyåret blir nog jättehärligt där.
Nina

2 Helena Dahlberg:

skriven

Tusen tack för bra tips! Hoppas du också kommer iväg framöver :)

Svar: Åh, det hoppas jag med. Tack.
Nina

Kommentera här: