Lakritsgrottor med lemon curd

Jag ÄLSKAR kombinationen lakrits/citron och ville testa något nytt i julbaket. Jag gjorde hallongrottor fast med lakrits i degen och istället för sylt så tog jag lemon curd. Suuuuupergott! Hoppas ni testar!
 
Med detta recept säger jag god jul och gott nytt år, för snart åker vi en sväng till norrland för att fira jul, och där lär jag knappast ha tid att blogga. Vi ses förhoppningsvis efter nyår igen. Nytt år, nya förväntningar.
 
Todeloo!
För ca 20 kakor
200 g rumsvarmt smör
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker (jag tog ett krm vaniljpulver istället)
1,5 msk lakritspulver 
1 tsk bakpulver
4,5 dl vetemjöl
Lemon curd
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa ihop det rumsvarma smöret med sockret, vaniljen och lakritsen. Blanda ihop bakpulvret och mjölet och häll ned det i bunken. Arbeta ihop degen. Rulla typ valnötsstora kulor som du lägger i muffinsformar. Gör en liten fördjupning i kulan där du lägger ner en klick lemon curd. Grädda mitt i ugnen 12-15 minuter. Låt svalna på galler.







1 Perny:

skriven

Låter jättegott. Det måste jag prova :)

Svar: Ja gör det. Det är supergott!
Nina

Kommentera här: