Geocashing

Vi har testat på något nytt: geocashing. Det är en slags skattjakt där man letar efter en gömd låda där det finns en liten loggbok där man skriver in sig att man hittat skatten, "cashen". Det finns ofta småsaker i cashen som man kan byta till sig, så det gäller att man har med sig saker att byta med. Det är inga dyra saker man byter med, t ex reflexer, leksaker, klistermärken, kluringar... Eftersom det ofta är just barnfamiljer som håller på med det här så är det ju roligt för barnen att hitta grejor de kan använda i cashen. 
 
Man skapar ett konto, och sedan letar man efter cashen via koordinater i mobilen. Det ligger ofta naturskönt, så idag var vi vid en sjö där det fanns massor med fåglar. Sedan gick vi vidare till en annan sjö och där hittade vi en cash och bommade en. Den var jättebra gömd så vi hittade den inte! Men det roliga var att få vandra i skog och mark och bara göra något kul. Sonen tyckte det var jätteskoj, så det här kan bli vårt nya helgnöje. Hihi.
 
Nästa gång tar vi med oss fika och korv och har en heldag ute och skattletar.
 
En vy från den andra sjön vi var vid. Jättevackert.
1 johanni:

skriven

Hej! Jag cachar också, med viss oregelbundenhet. Jag tycker det är roligt, det motiverar att röra på sig, det kan ge fina naturupplevelser, och så är det roligt att göra tillsammans. Det roliga är att cachar numera finns nästan överallt, både långt ute i skogen och mitt i stan. Om du använder geocaching, kom ihåg att tacka den som satt ut gömman i loggen. Jag har också upptäckt att man kan följa vissa gömmor, varje gång någon hittar den gömman och skriver en kommentar så får man en e-post. På så sätt kan vissa favoritgömmor bli roliga att följa.

Svar: Hej Johanni. Vad roligt att du hittade hit, och extra roligt att du också gillar geocashing. Det är verkligen ett nyväckt intresse hos oss, och det kommer vi verkligen fortsätta med. Jag hoppas min man tackade i loggen, annars får jag ta honom i örat lite. ;) Vi söker cashar i skog och mark istället för inne i stan just nu i alla fall för att vi vill komma bort från staden (vi bor i Stockholm). Men så småningom kommer vi nog söka i stan också när vi vill ha nya utmaningar.
Spännande är det i alla fall. :D
Nina

2 johanni:

skriven

Hej!
Javisst, jag tycker också att det är roligast att cacha ute i naturen, men det är samtidigt något lite speciellt med att hitta dem i städer, som när jag var i Stockholm senast. Tillsammans med min syster sökte vi efter två olika gömmor mitt i stan utan framgång. Den tredje hittade vi, eftersom jag bara inte ville ge upp utan att ha hittat en enda. Det roliga är att lära sig lite om platsen genom infosidan som ofta finns på geocaching.com, och att försöka se oskyldig ut när mugglare går förbi! :-)

Svar: Haha. Ja precis. Det är svårt att hålla sig diskret och samtidigt försöka leta efter cashen. Vi missade en som tydligen skulle finnas vid en korsning, och det måste ju ha sett tokigt ut att 2 vuxna och ett barn gick runt och letade något. Det satte nog myror i huvudena på de som åkte förbi. :D
Nina

Kommentera här: