Förbjuda tiggare?

Idag hade jag en diskussion i min klass om tiggarna som förekommer snart i vartenda gathörn (i Stockholm i alla fall). Jag tycker det här är en intressant fråga och vi hade samma diskussion i lärarrummet efteråt. Flera av mina elever tycker att man ska förbjuda tiggeri utan diskussion, och jag tycker det är lite skrämmande syn på människan. Vi får inte vara för snabba att döma andra människor anser jag, för vi har ingen aning om vad som ligger bakom. Ingen människa vill ju tigga, jag menar, hur förnedrande är inte det?! Tänk att sitta där på gatan och möta förakt av nästan alla människor som passerar förbi dig under en dag, och vintertid sitter de och fryser. Jag är inte naiv, jag fattar att det förekommer oärliga människor som dels profiterar på dem genom att vara som en "hallick", men så finns det ju förstås personer som tigger för att underhålla ett missbruk. Vi har faktiskt ingen aning om deras bakgrund och varför de sitter där. Många har familjer i sitt hemland (det är ju oftast Rumäner) som de försörjer genom sitt tiggeri, och genom att förbjuda tiggeriet tror jag bara att man skapar större problem. De kommer hit för att de inte har något alls i sitt hemland, och det är ju DÄR man ska satsa på hjälp istället för att bara förbjuda.
 
Jag diskuterade det här med min man för några dagar sedan också, och han är lite mer kritisk till tiggeriet. Men det har nog mer att göra med att varje dag kommer påflugna tiggare och är närgångna och påträngande på tunnelbanan. Självklart kan jag förstå att det blir jobbigt. "Problemet" (problem för vem??!) med tiggeriet kommer inte sluta, det kommer bara ta en annan form. Jag tror att det kommer bli mer rån och annan olaglig verksamhet istället, och det hjälper ju inte de här människorna. Tvärtom.  
 
Vi i det "rika" väst kan faktiskt anstränga oss att hjälpa Rumänien hjälpa sig självt så slipper dessa människor genomgå den ultimata förnedringen genom att behöva be om allmosor från människor som ser ner på dem och anser att det de gör borde förbjudas. Men vad kan du och jag göra? Om man inte vill ge pengar, så kan man i alla fall bjuda på ett leende som visar att jag ser en medmänniska. Det gör faktiskt inte ont. Testa så får du se.
1 Åsa Hellberg:

skriven

Jag håller helt och hållet med. Höll på att kräkas när jag såg SD:s reklam om det som de kallar "organiserade tiggeriet" på stockholms bussar i morse.

Svar: Usch. Jag ryser. Tror SD att tiggarna försvinner genom förbud? Men det är klart, det är ju enklare att skjuta problemet framför sig istället för att ta itu med det.
Nina

Kommentera här: